Art invasion: Een project in en om de Stelling Den Helder waarbij kunst gemixt wordt met historie, architectuur, innoverende techniek, games, laser en computertechnologie, mode, dichtkunst, muziek, toneel en een Youtube filmfestival
De forten: Fort Dirks Admiraal Fort Du Falga Fort Erfprins Fort Harssens Fort Kijkduin Fort op de Laan Fort Oostoever Fort Westoever
Art Invasion: een korte introductie
Al enige tijd onderzochten fotografe Moniqué Bruin en de beeldend kunstenaars Harold van Geerestein de mogelijkheid van een kunstproject – onder de titel Dekadenz - in het vermaarde wereldoorlog 2 gebouw het Casino te Huisduinen ( onlangs gedeeltelijk verbrand). Dit Dekadenz - idee leidde tot een kennismaking tussen hen en André Koning, o.a. secretaris van de stichting Stelling Den Helder, en Kees Schoemaker, ondernemer te Den Helder. Harold en Monique namen mij ( Chris Duinmeijer , kunstenaar en organisator mee) Tijdens diverse ontmoetingen. In de herfst van 2010 ( en onlangs nog met André), en een rondleiding door de diverse fortificaties van Den Helder werd er niet alleen over Dekadenz gebraint maar werden ook de contouren onderzocht voor een mogelijk groter plan. Waarvan onderstaand schrijven een weerslag is.
Onder de indruk van de Stelling Na onder de indruk te zijn geraakt door de ligging, de omgeving, de rijksgebouwen en een bezoek aan alle forten, zagen we gezamenlijk de mogelijkheden die er lagen voor een groot cultureel evenement.
Het gebied met zijn rijke - nationale en internationale - geschiedenis en de bijbehorende verhalen vroegen er als het ware om om een brug te slaan tussen heden en verleden. Waarbij ook de verbindende factor – de zee – een rol moest gaan spelen. Een ware invasie van kunst en cultuur zou dat moeten worden: Art Invasion. Kunstwerken uit diverse ons omringende zee-naties die aan land gebracht worden met landingsvaartuigen, en droppings vanuit de lucht. Om daarna met behulp van o.a. reënactmentsoldaten vervoerd te worden naar en tentoongesteld te worden in de forten. Waar ze een dialoog aangaan met de gebouwen en hun historie, maar ook met andere cultuuruitingen zoals mode, toneel, dichtkunst, innovatieve en computertechnologie enz. Een opening act die vrijwel alle reclame overbodig maakt
De spraakmakende en filmisch interessante openings-act zal zijn dienst bewijzen als trekker van media- en publieksaandacht, zowel nationaal als internationaal. Want dat was en is de grootste zorg: hoe krijgt men bezoekers, kunstliefhebbers, cultuur-historie-belevers, gamers, mode-minnaars, techniek – en architectuurtoeristen naar dit mooie uiteinde van ons land. Kortom hoe zetten we Den Helder/ Huisduinen op de kaart voor altijd. Over de kunst en Art Invasion later meer, eerst de andere zaken.
Uitvoeringstijdstip
Het streefjaar voor uitvoering is (was) 2012. Over de datum kan gediscussieerd worden. Er valt wat te zeggen voor begin augustus. Alleen al vanwege de buitenactiviteiten, maar ook vanwege de journalistieke komkommertijd, de dagjesmensen en de in het omringende gebied al aanwezige toeristen. De mogelijkheid voor reënactment -mensen een vakantie in te plannen voor deelname. Verder dient de duur en de openingstijden bepaalt te worden.
Bijvoorbeeld twee weken ( met drie weekenden?) En openingstijden van 11.00 tot 17.00 uur en enkele speciale avondprogramma’s.
Art Invasion in grote lijnen
Projectopzet: kunst is als gezegd de leidraad, de hoofdfactor. De eromheen geweven andere activiteiten bevorderen de aantrekkelijkheid van Art Invasion voor een grotere doelgroep en voor de Den Helder om zich als stad van kansen op de kaart e zetten. Om organisatorische redenen is het echter mogelijk verstandig deze bijkomende gebeurtenissen als zichzelf aansturende modules op te zetten. D.w.z. voor bijvoorbeeld modepresentaties kan een academie als Artez benaderd worden. De meest initiatiefrijke en energieke studenten kunnen zelf vormgeven aan hun exposure en die van hun idolen (lezingen, presentaties e.d. door of over hun idolen). Overigens wel binnen de daarvoor door de leiding aan hen toebedeelde ruimte.
Die module-structuur vergt namelijk toezicht. Dus dient de voorgang van deze modules gemonitord te worden door een op te richten overkoepelend bestuur en of een projectmanager(s).
Fort Dirks Admiraal zou zo heel goed het middelpunt kunnen worden van Den Helders eigen culturele activiteiten zoals muziekuitvoeringen, toneel en plein-air en dergelijke. Ook dit onderdeel zelf uit laten voeren maar wel toezicht houden op het uitrollen. Over de dagen en ruimtes die architectuur, historie, computer/games, techniek e.d. krijgen toegewezen, kunnen we het in een later stadium hebben.
Bij de uitvoering van het project, de invasie zelf zowel als de surveillance (suppoosten) zou het mooi zijn reënactment soldaten in te zetten, ook dit is een module (er kan een kampruimte aangewezen worden voor deze in originele uniformen gestoken naspelers van stukjes conflict-geschiedenis). Ze kunnen zich manifesteren, kleine showtjes opvoeren enz. en uitleg geven over de forten. Gasten vertellen over de gestreden strijden en gevreesde conflicten die aanleiding waren voor het bouwen van de diverse fortificaties ( wellicht kan hier als module een schoolproject van gemaakt worden door een geïnteresseerde partij ). Een te maken boek over de stelling van Den Helder en zijn diverse verdedigingswerken zou een leidraad kunnen zijn voor de door deze amateur-acteurs vertelde verhalen. De afzonderlijke pagina’s kunnen in uitvergrote print of projectie ook op de bijbehorende locaties getoond worden en deze duiden .
Interactief is eigentijds en trekt
Art Invasion youtube filmfestival
Van de invasie zowel als de diverse onderdelen - mode in de forten, techniek, reënactment enz. - kunnen bezoekers, deelnemers en de Helderse jeugd en bevolking zelf korte filmpjes maken voor een Youtube kanaal – Art Invasion. Via een computerclub of een hogeschool kunnen we moderators aanstellen die het uploaden gaan regelen. Van deze filmpjes kan later een mooie compilatie gemaakt worden voor diverse doeleinden.
Flessenpost gedichtenfestival
Bezoekende jeugd, scholen, toeristen, bezoekers kunnen op een leuk ogend formulier een gedicht noteren. Dit in een fles te water laten. De aangespoelde gedichten kunnen op een aan te maken Facebook-pagina gepubliceerd worden met vermelding van de vindplaats. Terugsturen kan zowel digitaal als door terugzending van het formulier. Het thema van de gedichten is verbinding der volkeren, het nieuwe Europa, de nieuwe wereldwijde communicatie.
De kunst de hoofdstructuur van Art Invasion
Als Nederlandse hoofdbijdrage kan gedacht worden aan werk als dat van Joep van Lieshout. Deze kunstenaar maakt enorme plastische kanonnen en lazaretten. Deze kanonnen zouden mooi staan op de affuiten van fort Erfprins. En de lazaretten zullen er ook een uitgelezen onderdak kunnen vinden.
Criteria voor Art Invasion-kunst:
gezien de invasie en de droppings moet de kunst goed verpakt zijn, maar liefst ook bestand zijn tegen enige ruwe omgang. Vergankelijk werk is ook goed, natuurlijk. Bijvoorbeeld werk, waarvan het uit een vliegtuig vallen breuk mag veroorzaken om dan mogelijk later weer in elkaar gezet te worden, deconstructie en assemblage. Dit gegeven sluit mooi aan op het verval, de strijd, het conflict en de bijbehorende wederopbouw, de vrede, de bloei op het puin van de geschiedenis. In de forten zelf - op Kijkduin na - heerst ook niet overal een klimaat dat bevorderlijk is voor kunst van fijngevoelige materialen. Dus daar zal op gewezen moeten worden: het schept beperkingen maar daarmee ook mogelijkheden en nieuwe inzichten.
Thema’s Art Invasion-kunst:
Kunstwerken die iets vertellen over de stand van de geschiedenis m.b.t. conflicten of juist het ontlopen daarvan. Kunst die ingaat op het begrip fortificatie, verval, vrede, oorlog, opbouw. Kunst ook die een dialoog aangaat met de toebedeelde ruimte. Kunstenaars moeten foto’s krijgen van hun ruimte.
Hoe halen we die kunstenaars binnen:
Om te beginnen gaat het natuurlijk om kunstenaars met enige naam in hun eigen land, maar liefst ook internationaal. Daarbij zal natuurlijk gekeken moeten worden of de thema’s en criteria passen bij hun werkwijze. Ambassades, in de ons omringende, aan de zee gelegen, landen kunnen ministeries van cultuur benaderen. Maar misschien verdient het de voorkeur dat een cultureel attaches zelfstandig contact leggen met kunstenaars in de diverse buitenlanden. (later verder uitwerken)
Het uitrollen van de invasie zelf:
Voor contact met de diverse marines en hun rol in het vervoeren en aan land zetten van de kunst kan men zich het beste wenden tot onze eigen marine. Zij kunnen hun contacten overzee aanspreken op de mogelijkheden.
De ruimte die ruimtelijke beperking schenkt:
In gezamenlijk overleg moet er een goed grondplan gemaakt worden voor de te tonen kunst en nevenactiviteiten. Gezien de schoonheid en het patine van de gebouwen zelf en de ruimte voor de diverse activiteiten en presentaties zal niet in alle ruimtes kunst te zien moeten zijn. Sommige ruimtes zijn eigenlijk ook al bijna kunst zoals ze nu zijn. Een goed evenwicht is essentieel. De stenen moeten ook zelf hun verhaal kunnen vertellen en ons de geschiedenis erachter doen doorvoelen.
Een organisatie opzetten: bestuur - projectleiders - projectmanagement – fundraising - communicatie – voorbereiding werkvloer en afbouw daarvan.
Als het ervan komt om Art Invasion uit te gaan voeren dan zal er een organisatie neergezet moeten gaan worden: Een bestuur en projectleider/s. Er kan mogelijk ook gedetacheerde hulp van Hoge Scholen - studiepunten stage-uren -gevraagd worden voor projectmanagement. Ook zal er aan fundraising gedaan moeten worden. Daarvoor zal ook naar deskundige partners gezocht moeten gaan worden. Communicatie is ook een onderdeel: wellicht kan het uitvoerende deel ook door een Hogeschoolafdeling Communicatie uitgevoerd worden. Win-win. Interactief en de weg naar Den Helder gewezen. Voor het uitvoeren van opruimtaken en het enigszins toegankelijk maken van de ruimtes moet mogelijk gezocht worden binnen re-integratie-trajecten voor bijvoorbeeld werkelozen en vrijwilligersorganisaties. Als gezegd voor de diverse onderdelen, de planning en de uitvoering daarvan, zal naar enthousiaste personen en organisaties gezocht moeten gaan worden.
Tekst en idee Art Invasion
Beeldend kunstenaar Chris Duinmeijer ** chris.duinmeije@hotmail.com ** 0651391045
Dekadenz denktank:
Fotograaf Moniqué Bruin ** info@moniquebruin.com ** 0655703755 Beeldend kunstenaar Harold van Geerestein harold-art@hotmail.com 0627924551
Geen opmerkingen:
Een reactie posten